Algemeen

In het kader van de documentaire Women make Film zetten we een aantal vrouwelijke grootmeesters uit de filmwereld in de spotlights. Een van hen is Jane Campion. Met haar derde speelfilm The Piano won ze niet alleen als eerste vrouw een Gouden Palm in Cannes, The Piano werd door de BBC Culture Poll ook verkozen tot beste film ooit gemaakt door een vrouwelijke filmmaker.

In dit grootse liefdesverhaal herwint een vrouw de zeggenschap over haar eigen leven in 19e-eeuws Nieuw-Zeeland. De Schotse Ada (Holly Hunter) wordt naar de geïsoleerde westkust van Nieuw-Zeeland gestuurd om te trouwen met een gevoelloze kolonist (Sam Neill). Ada, die kan niet kan praten, arriveert samen met haar jonge dochter (Anna Paquin) en een piano, haar surrogaatstem. Tegen de achtergrond van ruige bossen en kusten ontspint zich een onverwachte en diep sensuele relatie met een andere vreemdeling (een zwaar getatoeëerde Harvey Keitel). De teruggetrokken Ada heeft nooit haar verlangens kunnen uiten, maar kan nu eindelijk op zoek naar de keuzevrijheid en het geluk dat haar tot nu toe is ontzegd.

Hunter en de jonge Paquin ontvingen beiden een Oscar voor hun krachtige acteerprestatie. De betoverende pianomuziek is van Michael Nyman.

Female Gaze
Al in haar vroegste werken, zoals de gewaagde film Sweetie en haar intrigerende biopic van Janet Frame in An Angel at My Table, verbeeldde Jane Campion het leven van vrouwen op andere manieren dan tot dan toe gebruikelijk was. Met The Piano maakte ze een ware klassieker, waarvoor zij wordt gezien als de 'uitvinder' van de 'female gaze', het vrouwelijke perspectief, de vrouwelijke focus.

Tickets

Blijf op de hoogte