Focus on Kieslowski

Ter gelegenheid van de re-release van de Trois couleurs trilogie brengen we deze films van Krzysztof Kie?lowski in retrospectief. De invloedrijke, Poolse filmregisseur baseerde zijn trilogie op de drie kleuren van de Franse vlag en de drie idealen van de Franse revolutionaire periode: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Behalve deze drie iconische films vertonen we ook het schitterende La double vie de Véronique. 

Bij verschijning werden de films overladen met prijzen op festivals in Cannes, Venetië en Berlijn, en sleepten meerdere nominaties in de wacht bij de Oscars en Golden Globes. Ze behoren tot de belangrijkste arthousecinema van de jaren ’90 en ontroeren - ruim twintig jaar later – nog steeds met hun gelaagdheid en betoverende esthetica.

 

Bleu

In Bleu speelt Juliette Binoche de rol van Julie, die na een tragisch verkeersongeval haar man en dochter verliest. Getraumatiseerd besluit ze alles achter te laten en een nieuw leven te beginnen. Haar man was echter bezig met een belangrijk muziekstuk en Julie is de enige die kan helpen dit werk te voltooien. De film won bij verschijning in 1993 onder meer drie Césars en de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië.

 

 

Blanc

Hoofdpersoon in Blanc is kapper Karol (Zbigniew Zamachowski). Hij gaat scheiden van zijn vrouw Dominique (Julie Delpy). Het huwelijk met de beeldschone Parisienne, met wie hij een kapsalon in de Franse hoofdstad bezat, strandde op Karols impotentie. Als die kapsalon dan ook nog eens in vlammen opgaat, vlucht hij naar Polen. De film won bij verschijning in 1994 op het Filmfestival van Berlijn de Zilveren beer voor Beste Regie.


 

 

Rouge

In Rouge rijdt fotomodel Valentine op straat een herdershond aan. Ze brengt het gewonde dier naar de eigenaar, een gepensioneerde rechter. Hij is een zonderlinge man die stiekem de mensen in zijn omgeving begluurt. Hun eerste ontmoeting verloopt stroef. Daarna groeit de affectie tussen de twee, ondanks het grote leeftijdsverschil. De film werd bij verschijning in 1994 genomineerd voor de Gouden Palm in Cannes en kreeg drie Oscarnominaties: Beste Regie, Scenario, Cinematografie.


 

 

La double vie de Véronique

Bijzonder dubbelportret van de Poolse Weronika en de Franse Véronique die zijn twintig jaar geleden op dezelfde dag geboren werden en, zonder dat ze van elkaars bestaan weten, identiek zijn... Bij de première in 1991 won hoofdrolspeelster Irène Jacob in Cannes de prijs voor Beste actrice, bij de Golden Globes in 1992 werd de film genomineerd voor Beste Buitenlandse Film.

Weronika en Véronique lijden aan dezelfde hartkwaal, zijn beiden muzikaal, hebben een prachtige stem, zijn linkshandig, lopen graag op blote voeten en hebben de neiging hun oogleden te masseren met hun gouden ring. En hoewel ze het rationeel niet kunnen verklaren, hebben ze alle twee het sterke gevoel niet alleen te zijn. Op het moment dat een van de twee sterft, krijgt de ander een cassettebandje van een mysterieuze onbekende, met aanwijzingen waarmee ze op zoek gaat naar de ander.